DaCi-Finland järjestää perjantaina 5.1.2018 koulutuspäivän

monitoimitalo Monikossa, os. Kuntotie 3, 01800 Klaukkala

 

VARHASIÄN TANSSIKASVATUKSEN OPETUSSUUNNITELMA

KOULUTTAJANA INGMARIE HEKANAHO

 

Ajankohta ja paikka

Perjantai 5.1.2018 klo 9.30–16.00.

Bussi Klaukkalaan lähtee Kampin kaukoliikenteen laiturista nro 13 klo 8.30. Matka kestää 45 minuuttia. Bussin numero on 455. Lähin pysäkki on Klaukkalan linja-autoasema, josta kävelyä Monikkoon n. 7 minuuttia. Mikäli tarvitset tarkempaa opastusta, soita Reetta Aarre-Ahtiolle, p. 0400-971794.

 

Kurssilla tutustutaan uuteen varhaisiän tanssikasvatuksen opetussuunnitelmaan. Yhteistoiminnallisilla menetelmillä avataan käsitteitä ja niiden pohjalta mietitään käytäntöä eli tuntisuunnittelua. Pohditaan eri osa-alueita, ja tuloksina syntyy myös harjoitteita tanssinopetukseen.

Päivän aikana käydään keskustelua aiheesta.

 

Aikataulu

  9.30 – 10.00 Aamukahvi

10.00 – 12.00 Varhaisiän tanssikasvatuksen opetussuunnitelma

12.00 – 13.00 Lounastauko (Muut tauot sovitaan yhdessä tarpeen mukaan.)

13.00 – 16.00 Varhaisiän tanssikasvatuksen opetussuunnitelma

 

Kohderyhmä

Tanssinopettajat, tanssinopettajaksi opiskelevat, aihealueesta kiinnostuneet pedagogit.

 

Kouluttaja

Ingmarie Inkku Hekanaho

Valmistunut 1997 tanssinopettajaksi Oulun konservatoriosta, 2012 lastentarhanopettajaksi Helsingin yliopistosta ja 2016 luokanopettajaksi Jyväskylän yliopistosta. Opettanut tanssia 20 vuotta, vuoteen 2012 päätoimisena ja sen jälkeen tuntiopettajana. Tanssinopettajana keskittynyt lähinnä 1-10-vuotiaiden opetukseen. Opettajana tärkeitä arvoja ovat lapsen aito kohtaaminen ja ihmisyyteen tukeminen, tanssin opettaminen on aina myös kasvattamista. Kirjoittanut Alkutanssi -kirjan Mia Nirhamon ja Johanna Stenlundin kanssa. Tällä hetkellä päätyö luokanopettajana Vantaalla ja sivutyönä tanssin opettaminen Nurmijärven tanssiopistossa.

Ruokailu

Linja-autoaseman vieressä on ruokakauppa, Hesburger ja aasialainen ravintola. Kävelyä sinne on noin 7 minuuttia. Monikossa on myös mahdollisuus käyttää jääkaappia ja mikroa sekä keittiövälineitä. Tilaa ruokailuun löytyy. Monikossa toimii myös kahvila, mutta se on auki klo 13–20, eli ei osu lounastauolle.

Kurssin hinta

Hinta

•     75 euroa daCin jäsenet ja jäsenkoulujen opettajat (koulu voi lähettää kurssille 2 opettajaa jäsenhintaan)

•     75 euroa opiskelijat

•     95 euroa muut osallistujat

         Hinta sisältää kurssipäivän ohjelman ja kahvit.

 

Ilmoittautuminen

15.12. mennessä osoitteeseen This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Kurssimaksu maksetaan ennen kurssin alkua daCin tilille FI3656091840046546. Kurssin viitenumero 20242. Muista mainita maksussa oma nimesi ja käytä viitenumeroa.

Kurssin aihe

Taiteen perusopetuksessa on uudet opetussuunnitelman perusteet, joissa ilmenee samoja käsitteitä ja arvoja kuin perusopetuksessa. Perusopetuksessa arvioidaan oppilasta seitsemässä laaja-alaisessa osaamisessa. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet näkyvät kaikissa oppiaineissa.

Myös taiteen perusopetuksen perusteista löytyy suurin osa näistä käsitteistä:

Tehtävä

Taiteen perusopetuksen tehtävänä on rakentaa kestävää tulevaisuutta taiteen keinoin. Opetus perustuu moniarvoiselle ja uudistuvalle kulttuuriperinnölle. Taiteenalan opetuksessa vahvistetaan oppilaan omaehtoisen ilmaisun, tulkinnan ja arvottamisen taitoja. Opinnot tukevat oppilaiden luovan ajattelun ja osallisuuden kehittymistä. Taiteen perusopetus vahvistaa oppilaiden identiteettien rakentumista ja kulttuurisen lukutaidon kehittymistä.

Arvot

Opetuksen lähtökohtana ovat kullekin taiteenalalle ominaiset tiedon tuottamisen ja esittämisen tavat. Taiteeseen sisältyvät esteettisyyden, eettisyyden ja ekologisuuden kysymykset ohjaavat pohtimaan ja arvioimaan, mikä elämässä on merkityksellistä ja arvokasta. Taiteen perusopetuksessa luodaan pohjaa sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävälle tulevaisuudelle.

Taiteiden yhteiset tavoitteet

Oppilaita innostetaan käyttämään taidetta myös yhteistyön, vaikuttamisen ja osallistumisen välineenä.

Opinnoissa kehittyvä monilukutaito tukee oppilaiden kriittistä ajattelua ja oppimisen taitoja. Oppilaita ohjataan tarkastelemaan taiteenalaa historiallisena, yhteiskunnallisena ja ajankohtaisena ilmiönä sekä rakentamaan toiminnassaan yhteyksiä taiteiden ja tieteiden välille.

Mitä tarkoittavat käsitteet monilukutaito, sosiaalinen ja kulttuurinen kestävä tulevaisuus sekä moniarvoinen ja uudistuva kulttuuriperintö tanssissa? Miten ne näkyvät sinun tanssinopetuksessasi?

 

Kurssilla avataan kyseisiä käsitteitä yhdessä ja suunnitellaan ryhmissä harjoite/tuntikokonaisuus mm. monilukutaidon ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.